sep 02 2023

16e Nijkerkse Sleepbootdagen

Ruim vijftig sleepboten, sleepvletten, opduwers en een stoomsleepboot, behorend tot het varend erfgoed, hebben zich opgegeven. De historische brandblusboot De Weer (1957) uit Zaandam is in werking te zien.

Burgemeester Gerard Renkema en sponsor Arjen Gerritsma/Graphic Sound, nemen om 10.30 uur in opduwers de vlootschouw af en verrichten om 11.00 uur de opening. Gijsbert Snoeij, van opduwer Dropje uit Gouda, wordt door de organisatie van de Sleepbootdagen in het zonnetje gezet. Zijn opduwer kreeg de benoeming ‘Mooiste opduwer van het Jaar 2023’ tijdens de Nationale Sleepbootdagen in Vianen.

Vanaf 11.00 zijn er activiteiten en demonstraties rondom de havenkom. Het Zeemanskoor Nijkerks Welvaren organiseert deze dag een Shantyfestival met zes koren, van 12.00 – 17.00 uur.

Donderdag 31 augustus en vrijdag 1 september: aankomst sleepboten, sleepvletten en opduwers.

Vrijdagavond 1 september:

18.30 uur: Captainsdinner voor de schippers op het Engelse Plein bij Kade 10.

20.00 – 20.30 uur en 21.00 – 21.30 uur: Optreden Zeemanskoor Nijkerks Welvaren bij de verlichte boten.

Zaterdag 2 september:

10.30 uur: Vlootschouw in opduwers door burgemeester Gerard Renkema en sponsor Arjen Gerritsma/Graphic Sound.

11.00 uur: Toespraken door burgemeester Renkema en Arjen Gerritsma (Graphic Sound).

– Huldiging Gijsbert Snoeij van opduwer Dropje uit Gouda. Zijn opduwer is tijdens de Nationale Sleepbootdagen in Vianen in mei jl.  gekozen tot ‘Opduwer van het Jaar 2023’.

– Burgemeester Renkema en Arjen Gerritsma laten de scheepshoorn op sleepboot Magda loeien, waarmee de Sleepbootdagen geopend zijn.

11.00 – 12.30 uur: Dweilorkest Nijkerks Stedelijk Fanfare Corps

11.00 – 17.00 uur: