QR Code

mei 04 2024

Dodenherdenking 4 mei

Dodenherdenking in Van Reenenpark

Na de toespraken en voordrachten blaast een trompettist het signaal Taptoe, voordat de stilte intreedt. De commissie roept het Nijkerkse publiek op naar het van Reenenpark te komen en samen twee minuten stil te zijn.

Kranslegging

Met het spelen van het Wilhelmus doorbreken we de stilte. Daarna wordt namens alle inwoners van de gemeente Nijkerk één krans gelegd bij het monument “1940-1945”. Voorafgaand aan de plechtigheid in de avond zijn er dan al kransen gelegd bij het gedenkteken aan de Bruins Slotlaan, het Joods Monument, het Verzetsmonument aan de Vrijheidslaan en het Indiëmonument.

08.00 uur       Scouting Nijkerk hijst de vlaggen bij alle oorlogsmonumenten

19.00 uur       De Commissie Herdenkingen en Plechtigheden Nijkerk legt kransen bij alle oorlogsmonumenten die langs de route van de stille tocht liggen

19.40 uur       Commissievoorzitter Wijnand Dirksen opent de plechtigheid

19.58 uur       Signaal Taptoe

20.00 uur       Twee minuten stilte om te herdenken

20.02 uur       Afsluit signaal met aansluitend het Wilhelmus

20.04 uur       Kranslegging bij het monument “1940-1945”

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als blijk van eerbied en respect voor de doden. De periode waarin de vlag halfstok hangt duurt van ‘s ochtends vroeg tot zonsondergang. De vlag die gebruikt wordt is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Winkelsluiting

Ondernemers moeten op 4 mei hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven.

dagen

uren